Rancangan Mengajar
1.4 Rancangan Pengajaran Harian.
1.4.1TAHUN | 1 CEMERLANG |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 17 APRIL 2012 |
HARI | SELASA |
MASA | 8.30– 9.30 |
JUMLAH MURID | 35 ORANG |
TEMA | BERSIH DAN SIHAT |
TAJUK | KEBERSIHAN DIRI |
KEMAHIRAN BAHASA | TATABAHASA |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Murid selalu menjaga kebersihan diri |
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM | Keusahawanan |
FOKUS UTAMA | Standard Kandungan | 5.1 | Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks. |
Standard Pembelajaran | 5.1.1 | Memahami dan menggunakan kata nama am yang mudah dengan betul mengikut konteks. |
OBJEKTIF | Pada akhir pengajaran, murid dapat: |
i. menggunakan kata nama am yang mengandungi dua atau lebih suku kata terbuka dan tertutup dalam pelbagai situasi. | |
ii. menyenaraikan kata nama am mengikut kategori. |
PENGISIAN KURIKULUM | i. Ilmu: Muzik dan Sains |
ii. KBT: Belajar Cara Belajar | |
SISTEM BAHASA | Tatabahasa: Kata nama am |
MEDIA | Petikan lagu, kad perkataan, dan lembaran kerja |
STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
LANGKAH | AKTIVITI | PENGISIAN KURIKULUM | CATATAN / ALATAN | |||
Set Induksi ( 3 minit) | a. Murid menyebut nama benda yang ditunjukkan oleh guru. b. Murid menyatakan kegunaan alat tersebut. | Berus gigi Ubat gigi | ||||
Langkah 1 (10 minit) | Menyanyi Lagu a. Guru menampal seni kata lagu pada papan putih. b. Murid menyanyi lagu kebersihan ’Lompat Si Katak Lompat’ dengan bimbingan guru. (Lampiran 1) c. Murid menyanyikan lagu kebersihan secara beramai-ramai. d. Beberapa orang murid menyanyikan lagu kebersihan secara individu. e. Guru menerangkan kata nama am yang terdapat dalam lagu tersebut. f. Murid menyebut semula kata nama am yang dipamerkan oleh guru secara kelas. | Ilmu: Pendidikan Moral, Pendidikan Muzik Nilai: Bekerjasama KBT: Kemahiran berfikir | Lampiran 1 | |||
Langkah 2 (15 minit) | Permainan Peti Undi a. Murid diagihkan kepada empat kumpulan secara berbaris. b. Setiap kumpulan diberi sebuah kotak yang mengandungi pelbagai kad kata nama am seperti dalam Lampiran 2. c. Kotak tersebut akan diedarkan oleh seorang murid kepada murid yang lain apabila guru membunyikan muzik meniup wisel. | Ilmu: Pendidikan Moral Nilai: Kerjasama | Kad perkataan dalam kotak undi Lampiran 2 | |||
LANGKAH | AKTIVITI | PENGISIAN KURIKULUM | CATATAN / ALATAN | |||
d. Apabila muzik / wisel berhenti, murid akan memilih satu kata nama am lalu memasukkan ke dalam kotak yang disediakan oleh guru mengikut kategori (binatang, tempat, orang, benda) e. Guru meminta murid mengulangi aktiviti di atas sehingga semua kumpulan selesai membuat aktiviti. f. Guru meminta ketua kumpulan menampal kad-kad tersebut pada papan hitam mengikut kategori. g. Guru memberi komen kepada hasil kerja setiap kumpulan dan memberi pujian kepada kumpulan yang dapat menjawab semua soalan dengan betul. h. Murid membaca kad kata nama am mengikut kategori secara kelas. | KBT: Kemahiran Berfikir (Mengumpul dan mengelas) Kinestatik | Cara permainan Peti undi | ||||
Langkah 3 (14 minit) | Membaca kata nama am a. Beberapa orang murid diminta tampil ke hadapan untuk menyebut dengan betul kata nama am yang ditunjuk oleh guru secara individu. b. Murid diminta menyebut kata nama am yang ditunjukkan oleh guru secara kelas. | Ilmu:Pendidikan Moral Nilai:Berdikari | Kad kata nama am. | |||
Langkah 4 (15 minit) | Membaca dan membina ayat a. Setiap kumpulan diberikan kad kata nama am dan diminta berbincang untuk membina ayat berdasarkan kata nama am tersebut. b. Ketua kumpulan diminta menulis semula ayat yang telah dibina oleh kumpulan masing-masing pada papan tulis. c. Guru memberi komen dan membuat pembetulan ayat yang telah dibina oleh setiap kumpulan. | Ilmu: PSK, P.Moral Nilai: Bekerjasama | Kad kata nama am |
LANGKAH | AKTIVITI | PENGISIAN KURIKULUM | CATATAN / ALATAN |
d. Murid menulis ayat yang telah diperbetulkan oleh guru dalam buku latihan masing-masing tanpa membuat sebarang kesalahan tanda baca dan ejaan. | |||
Penutup (3 minit) | a. Murid menyanyikan lagu ”Lompat Si Katak Lompat” | ||
Pentaksiran | a. Guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid-murid. b. Murid diminta menyenaraikan kata nama am mengikut kategori. | Nilai: Berdikari KBT: Kemahiran Berfikir (Mengumpul dan mengelas) | Lampiran 3 |
Pemulihan | a. Murid diminta memadankan gambar dengan perkataan. | Nilai: Berdikari | Lampiran 4 |
Pengayaan | a. Murid diminta mengisi tempat kosong berpandukan gambar. | Nilai: Berdikari | Lampiran 5 |
Refleksi: Pengajaran dan pembelajarar pada hari ini amat menyeronokan. Murid menunjukkan minat sepanjang sese pengajaran dan pembelajaran.
Impak : 33 dari 35 orang murid dapat menyenaraikan kata nama yang terdapat dalam petikan. Sementara dua orang murid lagi diberi bimbingan oleh guru.
- SILA KLIK UNTUK MELIHAT LEMBARAN KERJA -
- SILA KLIK UNTUK MELIHAT LEMBARAN KERJA -
No comments:
Post a Comment