Rancangan Mengajar

Rancangan Mengajar

1.4 Rancangan Pengajaran Harian.
1.4.1TAHUN
1 CEMERLANG
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
17  APRIL 2012
HARI
SELASA
MASA
8.30– 9.30
JUMLAH MURID
35 ORANG

TEMA
BERSIH DAN SIHAT

TAJUK
KEBERSIHAN DIRI

KEMAHIRAN BAHASA

TATABAHASA
PENGETAHUAN SEDIA ADA

Murid selalu menjaga kebersihan diri
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM

Keusahawanan




FOKUS UTAMA

Standard
Kandungan

5.1

Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.


Standard
Pembelajaran
5.1.1

Memahami dan menggunakan kata nama am yang mudah dengan betul mengikut konteks.



OBJEKTIF
Pada akhir pengajaran, murid dapat:
 i.  menggunakan kata nama am yang mengandungi dua atau lebih  
     suku kata terbuka dan tertutup  dalam pelbagai situasi.
  ii.  menyenaraikan kata nama am mengikut kategori.

PENGISIAN KURIKULUM
      i.    Ilmu:  Muzik dan Sains
    ii.   KBT:  Belajar Cara Belajar
SISTEM BAHASA
Tatabahasa:  Kata nama am                     

MEDIA
Petikan lagu, kad perkataan, dan lembaran kerja



STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

LANGKAH
AKTIVITI
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN / ALATAN

Set Induksi
( 3 minit)


a.       Murid menyebut nama benda yang ditunjukkan oleh guru.

b.       Murid menyatakan kegunaan alat tersebut.


Berus gigi
Ubat gigi

Langkah 1
(10 minit)


Menyanyi Lagu
a.    Guru menampal seni kata lagu pada papan putih.

b.    Murid menyanyi lagu  kebersihan  ’Lompat Si Katak Lompat’ dengan bimbingan guru. (Lampiran 1)

c.    Murid menyanyikan lagu
       kebersihan secara beramai-ramai.

d.    Beberapa orang murid menyanyikan lagu kebersihan secara individu.

e.    Guru menerangkan kata nama am yang   terdapat dalam lagu tersebut.
    


 




f.     Murid menyebut semula kata nama am  yang dipamerkan oleh guru secara kelas.

Ilmu: 
Pendidikan Moral,       
Pendidikan Muzik

Nilai:  Bekerjasama

KBT: 
Kemahiran berfikir





Lampiran 1


Langkah 2
(15 minit)

Permainan Peti Undi
a.    Murid diagihkan kepada empat kumpulan secara berbaris.

b.    Setiap kumpulan diberi sebuah kotak  yang mengandungi pelbagai kad kata  nama am seperti dalam Lampiran 2.

c.    Kotak tersebut akan diedarkan oleh   seorang murid kepada murid yang lain   apabila guru membunyikan muzik meniup wisel.







Ilmu: Pendidikan Moral

Nilai: Kerjasama

Kad perkataan dalam kotak undi
Lampiran 2




LANGKAH
AKTIVITI
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN / ALATAN


d.    Apabila muzik / wisel berhenti, murid  akan memilih satu kata nama am lalu  memasukkan ke dalam kotak yang disediakan oleh guru mengikut kategori (binatang, tempat, orang, benda)

e.    Guru meminta murid mengulangi aktiviti di atas sehingga semua kumpulan  selesai membuat aktiviti.

f.     Guru meminta ketua kumpulan menampal kad-kad tersebut pada papan hitam mengikut kategori.

g.    Guru memberi komen kepada hasil kerja setiap kumpulan dan memberi pujian kepada kumpulan yang dapat menjawab semua soalan dengan betul.

h.    Murid membaca kad kata nama am mengikut kategori secara kelas.





KBT:

Kemahiran Berfikir
(Mengumpul dan mengelas)

Kinestatik

Cara permainan

Peti undi


Langkah 3
(14 minit)


Membaca kata nama am

a.    Beberapa orang murid diminta tampil  ke hadapan untuk menyebut dengan betul kata nama am yang ditunjuk oleh guru secara individu.

b.    Murid diminta menyebut kata nama am yang ditunjukkan oleh guru secara kelas.
Ilmu:Pendidikan Moral
Nilai:Berdikari


Kad kata nama am.


Langkah 4
(15 minit)



Membaca dan membina ayat

a.    Setiap kumpulan diberikan kad kata  nama am dan diminta berbincang untuk  membina ayat berdasarkan kata nama am tersebut.

b.    Ketua kumpulan diminta menulis semula  ayat  yang telah dibina oleh kumpulan  masing-masing pada papan tulis.

c.    Guru memberi komen dan membuat   pembetulan ayat yang telah dibina oleh  setiap kumpulan.



Ilmu: PSK, P.Moral

Nilai: Bekerjasama

Kad kata nama am



LANGKAH
AKTIVITI
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN / ALATAN


d.    Murid menulis ayat yang telah  diperbetulkan oleh guru  dalam buku   latihan masing-masing tanpa membuat 
 sebarang kesalahan tanda baca dan   ejaan.




Penutup
(3 minit)

a.      Murid menyanyikan lagu ”Lompat Si Katak Lompat”



Pentaksiran


a. Guru mengedarkan lembaran kerja   kepada murid-murid.

b. Murid diminta menyenaraikan kata nama am mengikut kategori.

Nilai: Berdikari

KBT:
Kemahiran Berfikir
(Mengumpul dan mengelas)

 Lampiran 3
Pemulihan


a.  Murid diminta memadankan  
     gambar dengan perkataan.


Nilai: Berdikari

Lampiran 4
Pengayaan


a.  Murid diminta mengisi tempat
     kosong berpandukan gambar.


Nilai: Berdikari

Lampiran 5

Refleksi: Pengajaran dan pembelajarar pada hari ini amat menyeronokan.  Murid  menunjukkan minat  sepanjang sese pengajaran dan pembelajaran.

Impak : 33   dari 35 orang murid dapat menyenaraikan  kata nama yang terdapat  dalam petikan. Sementara dua orang murid lagi diberi  bimbingan oleh guru.

- SILA KLIK UNTUK MELIHAT LEMBARAN KERJA - 


No comments:

Post a Comment